Friskvård för hund, vad är det?

Friskvård för hundar, vad är det egentligen?
Och varför ska en hålla på med det? När och hur börjar man?

Jo, precis som för oss människor är det viktigt med en stark muskulatur som bär upp oss så att vi inte blir hängande i våra leder. En stabil kropp är bättre rustad mot skador och artrosutveckling. Samma gäller för hundar.

Vad är då friskvård för hundar? Det är all den aktivitet som leder till att hundens rörelseapparat tas om hand och stärks till att klara av ett långt, aktivt och smärtfritt liv.
Jag brukar göra skillnad mellan underhållande och stärkande friskvård. Med underhållande friskvård menar jag sånt som tandborstning, kloklippning, en bra kost, mental och fysisk stimulans och återhämtning, dvs hundens basbehov. Utöver det kommer den stärkande friskvården som bidrar till att rusta hunden för påfrestning och ålderdom.

Enbart promenader på hårt underlag leder inte till att din hund stärker sin lednära muskulatur. Boll- och pinnkastning som aktivering sliter hårt på hundar som inte får jobba med sina muskler. Men för många hundägare är det detta en hinner med i vardagen. Hur kan en göra då?


Jo, en kan börja med ett besök hos en canineopat/hundfysioterapeut som får gå igenom hundens rörelseapparat och se vad just din hund behöver stärka upp. Sedan får du en träningsplan baserad på hundens behov och din livssituation. 
Om träningen är svår att få till i vardagen går det att låta hunden träna hos mig. 
Jag har satt ihop olika friskvårdspaket som alla innehåller stärkande fys- och styrketräning med vattentrask och balansboll samt underhållande behandling med massage, laser eller elektroterapi. 
Abonnemanget föregås av en friskvårdskontroll (till rabatterat pris). Här kan du läsa mer om friskvårdspaketen.

Om ett abonnemang känns som ett stort steg kan en börja med att gå en introduktion i balansträning för hundar och komma igång med träningen hemifrån. Eller varför inte boka in en Prova på-Vattentrask!

Avslutningsvis vill jag skicka med fyra tips en kommer långt med:

1. Varierad träning - där en av dem är balansboll
2. Återhämtning 
3. Hålla vikten
4. Upp- och nedvärmning innan och efter fysisk aktivitet

Tack för att du läste! 
Hör gärna av dig om du har några frågor. 

Vi hörs!
/ Jojo